fredag den 18. januar 2013

DIY - etui til Ipad eller Tablet

Efter jeg havde syet det første etui til vores Ipad, var der flere som bad om et DIY, det har jeg nu lavet.

Denne gang er det en mini tablet jeg har lavet etui til, men det har ingen betydning for hvordan man syer det.

Start med at tegn din Ipad/tablet op på et stykke papir så du ved hvor stor den er.

Nu kan du begynde at lave et mønster.

Læg nu 1½ cm til hele vejen rundt. (nu har du det ene mønster."forsiden") Tegn et magen ved, men hvor du forlænger foroven med lidt mere en halvdelen af længden. (bagsiden)
Dernæst tegner du endnu et, som er korterer, ca. halvdelen af længden, dette er inderstykket, til at sætte kuglepennen fast nede i. Det sidste stykke du tegner, skal være 2 cm længere end "kuglepennestykket" og 2½ cm breder i siderne. (dette er lommestykket)


Rundingerne i hjørnerne laver du med et glas, du tegner rundt om.


Nu klipper du i det udvendige stof et stykke af hvert mønster (jeg har kun 3 stykker, fordi det er til en mini tablet, og derfor synes jeg ikke der er plads til kuglepennestykket.


Klip også af hvert af mønstrene i bagstykkestoffet. (ensfarvet)


Klip nu et stykke viledon (det kraftige af slagsen) af forstykke og bagstykkemønsteret. Det stryges på forsidestoffet (her det stof med mønster)
Ligeledes klipper og stryger du på alle de andre stykker stof noget vlies med lim (noget som har en god stivende effekt)


Her ser du det brede forside stof. Dette syr du ret mod ret sammen foroven, vender det og laver en pyntestikning foroven. Nu sik sakker jeg hele vejen rundt, for at holde det samlet.


Læg nu to læg, tjek om stykket passer i bredden på de andre to stykker, og derefter stik læggene fast med en pyntestikning. 



Her ses det fra bagsiden af.


 Her fra forsiden. Nu passer stykket til forsidestoffet.


Har du valgt et kuglepennestykke. Sy det sammen ret mod ret, vend og stryg. Læg den på forsidestoffet, og sy den fast på forstykkestoffet ved at laver stikninger i lige linie ned så der er plads til kuglepenne.
Ses her:


Jeg har valgt at lave "lommer" til kuglepenne/blyanter og en til briller.

Tag forstykkestoffet, og sy det ret mod ret, vende, stryge og lave en pyntestikning.



 Jeg valgte at lade bagstykket (ensfarvede stof) titte en lille bitte smule op så det giver en sød effekt.


Nu samler du forsidestykke, kuglepennestykket og lommestykket sammen i et stykke og evt. siksakker rundt så der er hold på det.


Læg det ensfarvede lange stykke først, så forstykkerne (som er samlet til et stykke nu) og til sidst det mønstrede lange stykke. Se billede.


Ønsker du som jeg, at lukke med en elastik og knap, skal du huske at lægge elastikken ind nu - se billede.
Slå en lille knude i enden af elastikken, så den ikke kan gå igennem når du hiver lidt i elastikken.


Sy hele vejen rundt, dog ikke et lille stykke fornede, der skal du ikke sy, for der skal du vende det hele igennem.


Klip tæt til hele vejen rundt / ikke for meget forneden. og vendt. (det er ikke helt nemt, da det er temmelig stift, men det kan lade sig gøre, med lidt tålmodighed.
Vend endnu engang, så du kommer i bunden af "lommen" der hvor bunden af Ipad'en ligger.

Sy hullet til.


Vend endnu engang, og nu er du næsten færdig.

Sy knap på tasken. - Færdig.


Håber det var til at forstå, ellers må du endelig sige til, og jeg vil prøve at gøre det mere forståeligt.

13 kommentarer:

  1. Super god vejledning du har brygget sammen her...den vil jeg da prøve - selvom jeg ingen tablet eller IPAD har, så mangler jeg een taske til min lille tynde bærbar der er i en 11,4 tommer.
    God weekend fra
    Helle

    SvarSlet
  2. mange tak for den DIY- den vil jeg huske på når jeg engang får ipad eller det der ligner:-)

    SvarSlet
  3. Super udførlig vejledning.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  4. Tusinde tak, den skal helt sikkert gemmes :)

    SvarSlet
  5. Tak for din fine letforståelige beskrivelse. Så er det bare at komme i gang.

    SvarSlet
  6. Det ser rigtig fint ud :o)
    smukt etui :o)

    SvarSlet
  7. Helt vild godt. Det vil jeg helt sikkert forsøge at lave da jeg lige har fået en lille tablet på str. med en ipad. Tror jeg vil forsøge at gå i krig med det i morgen, og så må jeg jo spørge hvis jeg har brgfor hjælp ;) mange tak for vejledningen....

    SvarSlet
  8. Helt vild godt. Det vil jeg helt sikkert forsøge at lave da jeg lige har fået en lille tablet på str. med en ipad. Tror jeg vil forsøge at gå i krig med det i morgen, og så må jeg jo spørge hvis jeg har brgfor hjælp ;) mange tak for vejledningen....

    SvarSlet
  9. Fantastisk dejligt mønster, ja, hele din blog er guld. Jeg fandt den tilfældigt ved at læse Hannes blog, hvor hun linkede dette mønster. Jeg er også betaget af din mobilholder. Er det muligt at få en kort beskrivelse af den? Jeg kan se, at den er nem at forholde sig til, men kan ikke gennemskue, om det er en af dine "skæve" metoder :-)
    God dag, Lone

    SvarSlet
  10. Hej !

    Jeg har lige fået en Ipad Air i jule- og fødselsdagsgave af min far. Jeg har ikke noget cover endnu, men ville jo gerne have noget til at beskytte den med. Jeg har kigget på din tegning, jeg er ikke nogen ørn til at sy, så jeg spørger nok lidt dumt, men jeg vil gerne vende hylstret en kvart omgang, således at den åbnes på den lange led. Og jeg vil gerne quilte den med yderstof, mellemfór og inderstof, og så kan jeg jo ikke "vende" den som du gør, men hvordan "skjuler" jeg så sømmene indeni ? Skal jeg sætte et skråbånd over alle de grimme kanter på ydersiden. Kan du følge mig i hvad jeg mener ?
    Hilsen Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone.
      Det ser jeg ikke som noget problem. Men så skal du også vende åbning og lomme osv. det vil sige lave lægget i bredden og ikke på langs.
      Ja, jeg ville sætte skråbånd over alle syningerne. Dog vil jeg sige at hvis du bruger stryge vlise synes jeg virkelig ikke man behøver at quilte, men det er selvfølgelig op til dig.
      God fornøjelse med det og tillykke med din Ipad.

      Slet
  11. Stor ros - endnu en gennemført vejledning. Det er genialt med den lille "lomme" til adapteren og ikke mindst til blyant og (de uundværlige...) briller. Endnu en gang tak, fordi du deler med os andre :o) Hilsen Anette

    SvarSlet
  12. Tak for din inspiration! Tror jeg vil lave mig en i læder. For lydt til at komme i gang. Kh Annette

    SvarSlet

Jeg bliver rigtig glad hvis du skriver en kommentar til mig.