torsdag den 2. maj 2019

Mini flip udskæring.

Denne udskæring er ikke min ide, men en sød sypiges. Corinna havde lavet den og jeg synes det var både sød og smart og lidt nyt. Så her får du vejledning på hvordan. 😃

Du syr din kjole som du plejer. Jeg bruger Line2line k290 men Onion 2035 er også et godt bud.

Jeg har lavet udskæringen dybere for det passer bedst til mig.


Jeg har valgt en tyrkis bomulds jersey som kant. Den skærer jeg i en brede af 10 cm. Dette er incl. sømrum.




Jeg skærer altid for så ved jeg den er helt lige og det går meget hurtigere end at klippe.

Jeg måler min udskæring, og den er 43 cm. Det vil sige 86 hele vejen rundt.


Med en udskæring på 86 cm, trækker jeg 15% fra, fordi det midterste stykke midt for der trækkes der ikke i kanten. Normalt plejer jeg altid at trække 20% fra, men det vil det også blive på denne måde resten af vejen rundt.

Derfor klipper jeg den nu 73 cm. lang.



Syr den sammen i hver ende. Vender og presser.


Nu har jeg strimlen som skal på udskæringen. Jeg finder midt bag og midt for og sætter en nål. Finder 1/2 delen af strimlen og markere den. Denne afmærkning skal passe med midt bag.

Jeg hæfter strimlen på midt bag, og flipperne sætter jeg sammen ved midt for.


Derefter lader jeg udskæring og strimmel følge hinanden (uden træk) 7 cm. Er din halsudskæring noget mindre, vil jeg kun lade den følge 5 cm.

Fordel nu strimlen jævnt resten af vejen rundt.


Jeg overlocker strimlen hele vejen rundt, sørg for at de to flipper støder helt tæt sammen, det bliver flottest.


Sy sømrummet fast foran, bare lige en 5-6 cm. for at den ikke skal kunne ses.



Buk flipperne ned, og sæt en nål i hver, så du kan se om de bukker lige meget skævt og det ser pænt ud. Når du bukker skal du lade et par mm. blive inden bukket. Altså ikke bukke helt ned til stikningen, for så kan du risikere at udskæring nemmere tipper.



Når du synes det ser pænt ud så finder du nogle søde knapper du syr i.


Mini flip udskæringen er nu færdig.


Jeg har også før lavet den to delt og så må du skære to strimler og sy den sammen på den lange led også. Men det er sådan noget du nu kan lege med.


Håber det er en vejledning som du kan bruge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver rigtig glad hvis du skriver en kommentar til mig.