onsdag den 29. maj 2019

Sløjfekjole DIY

Ønsker du vejledning i printvenlig format, finder du mine vejledninger i facebook gruppen - Jersey siden.

Jeg er lidt vild med denne sløjfekjole, så da jeg igen syede denne model tog jeg lidt foto så jeg kunne lave en vejledning på den.



Jeg har brugt mit line2line mønster K286, men du kan også bruge Onion 2035 eller dit alm. grundmønster.

Du skal nok hæve din udskæring lidt, så hullet ikke bliver nede mellem dine bryster 😂


Dernæst finder du noget som er rundt, f.eks et glas og tegner en halv cirkel 1-1,5 cm under udskæringen. Dernæst laver du en belægning, magen ved forstykket, dog hvor det stopper 5-6 cm. under hullet. Tilsidst tegner du en strimmel med runde ender. Dette er din sløjfe.

Så er du klar til at klippe din kjole, helt som du plejer.



Som vist på foto klipper du op midt for både på forstykke og belægning.

Jeg stryger vliseline på belægningen og den ene side af sløjfen. Det skal selvfølgelig være noget blødt og til jersey.

Jeg starter med at sy et skråbånd på bagstykket i udskæringen. Som jeg har vist flere gange. Det giver hold på udskæringen og den sidder pænt, nogle bruger formbånd det kan du også.


Læg skråbåndet fra retsiden, fold det ud og sy det fast i valsen.


Vend og sy det fast fra vrangen.


Til sidst stryger jeg det i facon så det sidder pænt.


Så er det forsiden det gælder.

Læg belægningen på forstykket, ret mod ret. Hæft med nåle

Jeg syr på overlocker, men synes du er nemmere med symaskine gør du bare det, men dit sømrum skal ikke være for stort, syr du på alm. symaskine laver du hakker ind i buen/hullet, så du kan vende og det bliver pænt.



Vend og pres så det bliver pænt.



Stop den ene snit ind i den anden og sy frem og tilbage så de holdes samlet.


Dernæst laver du sløjfen. Læg de to "strimler" ret mod ret og sy hele vejen rundt, på nær et par cm på langsiden som du vender igennem.


Vend den og stryg den og sørg for den bliver pæn.

Sy hullet sammen.


Du kan nu binde sløjfen om hullet, og så er kjolen klar til at blive syet.


Vi skal nu sy skuldersømmen. Læg forstykke og bagstykke ret mod ret, vip belægningen om på bagstykket, sådan at du har alle tre stykker stof, og sådan at du nærmest pakker bagstykket ind.









 Sy sammen og vend rundt.



Der er en fin afslutning og sammensyningen kan ikke ses på skulderen.

Sy kjolen som du plejer.

Jeg har lavet denne model flere gange, og synes den er rigtig sød.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver rigtig glad hvis du skriver en kommentar til mig.