onsdag den 15. juni 2016

BH syning DIY 2. del

Efter at BH'en er skåret/klippet er vi nået til sammensyningen.

Her gælder de 3 P'er: Præcision, Præcision, Præcision.
Husk at du kun må sy med nøjagtigt det sømrum som du klippede med.


Jeg lægger altid delene foran mig, skubber symaskinen lidt bagud. Jeg synes det er vigtigt, hele tiden at lægge det op, højre og venstre del, så intet går galt. Det er så svært at pille op i blonder. 


Vi starter med blonden. Højre og venstre. Der skal elastik foroven, dette gør at bh'en omslutter din barm, har du ikke elastik her, kan den godt flappe lidt. Om du vil bruge englehud eller den elastik der er med i posen, det er en smagssag, jeg bruger altid den medfølgende elastik.


Elastikken skal klippet 1-1½ cm mindre en øverste blondekant.


Jeg syr den på med trestings sik sak.
På min maskine er det nr. 4


Start med at sy et par sting, og træk derefter i elastikken, så den når ud til kanten, men du må ikke trække i blonden.


Sy den anden på samme måde.


Nu skulle det gerne se sådan ud på vrangen.


Og sådan på retten. Elastikken trækker næsten ikke blonden sammen, men gør at der bliver et hold når du har den på og holder på din barm/bryst.

Det næste du skal have fat i er underskålen. Det er tit i stof og med tyl, enten i stræk eller fast tyl.
Til nogle blonder fåes der også blonde som et stort firkantet stykke, og der kan denne del fint være klippet i dette, Det er kun smukt og meget elegant. Bare ikke så tit det ses.


Igen læg både højre og ventre del op, så du er sikker på at du får vendt stoffet rigtigt. Læg også tyllen op.

Nu skal du sætte blonden fast på underskålen.


Læg tyllen ovenpå, altså så blonden ligger inde imellem de to lag, dette gør at når du har syet og vender, så vil syningen være pakken inde. 1 er det pænest, 2 så genere syningen ikke dit bryst.


Læg mærke til hvordan jeg sætter nålene, det er sådan de skal sidde for at du kan lave det bedst, altså ikke på tværs, som vi ellers gør med meget andet. Da der er mange buer på en BH fungere det ikke på andre måder.

Sy nu de to skåle.

Her ses at sammensyningen nu bliver skjult.

Sammensyningen som ligger inde under blonden.

Nu ser dine to skåle sådan ud.


Nu stikker jeg på retten, jeg gør det med tre sting sik sak, men du kan også sy en alm. lige ud søm.



Det kan være lidt svært, og pas på du ikke skubber stoffet foran dig, så der vil komme folder.



Sådan ser min skål nu ud.

På denne BH har vi endnu en del i skålen. BH'er der er skåret sådan giver en god støtte og samler brysterne, altså skubber brystet fremad i stedet for det kan "falde" lidt ud til siden.



Side delen sættes på. På samme måde så du skjuler sømmen inden mellem stof og tyl.

Her kan igen ses at syningen vil blive gemt.
Nu stikker jeg også denne med tre sting sik sak.


Nu burde du have to skåle som ser sådan ud.



Nu er skålene syet.

Vi er nu klar til at lave kroppen. Denne kommer i næste del.

8 kommentarer:

  1. Se nu der. Du er en skat. Nu kan jeg pille det hele op igen �� . Mon jeg så skal vente med at sy resten til 3 akt ikke jeg skal lave det om også ( dumme mig )

    SvarSlet
    Svar
    1. ups, fik dig svaret længere nede, så kig lige ned.

      Slet
  2. Hvor jeg dog glæder mig til at sy min første bh, super god vejledning ��

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Du kan godt glæde dig, det er så hyggeligt at sidde med.

      Slet
  3. Undskyld undskyld ;-) Jamen så er det jo godt jeg laver denne vejledning, for det viser at der er behov for det og at det bruges, det glæder mig meget.
    Hvad havde du lavet forkert???
    Hvis det er det med at gemme syningen, så kan du jo lade være denne gang. Nogle foretrækker at have syningen synlig og så skille sømmene ad, og stikke med to lige ud sømme på forsiden, nogle synes sømmen bliver mere flad på denne måde. Jeg synes ikke jeg har problem med at min søm fylder, og slet ikke når BH'en først er vasket første gang.

    SvarSlet
  4. Super god vejledning - godt der findes dygtige mennesker der gerne vil dele 😍

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du sød. Tusind tak. Håber den vil hjælpe rigtig mange.

      Slet
  5. Fin og brugbar vejledning. TFS

    SvarSlet

Jeg bliver rigtig glad hvis du skriver en kommentar til mig.