søndag den 5. juni 2016

BH DIY 1. del

Hvordan syr du en BH, kan man virkelig det?? Ja det kan man og jeg viser gerne hvordan.

Dette er førte del af hvordan du skal gøre.

Jeg har tegnet mønster til nogle af Jer ud fra en gammel bh. Ønsker du også jeg tegner din BH af og laver et mønster så kan du kontakte mig.

Du står nu med dit mønster.


Det første du skal gøre er at lægge sømrum til dit mønster. Du skal måle hvor mange mm der er fra din nål rammer stoffet på din symaskine og ud til siden af trykfoden. Ved mig er det 7 mm, det er det nok også ved dig. Nu lægger du 7 mm til mønstret, dog ikke der hvor jeg har tegnet buer, det skal nemlig skæres i blonde og derfor ingen sømrum.


Det er gjort her. Du kan se jeg har ingen somrum ved buerne. På dette mønster lægger jeg broen/midterstykket til fold. Det kan du ændre ved at du lægger somrum til og laver stregen lige, derved kan den blive i blonde.

Tegn nu mønstret over på mønsterpapir.

Dette mønster er med krop, det kalder man det når der er stof/blonde hele vejen nedenunder skålen, og der vil bøjlen næsten altid skulle lægges ud på kroppen.


her kan du se der er stof under bøjlen altså en bh med krop.


En bh uden krop, består af sidestykke og en "trekant" i midten og der vil bøjlen ligge inden i skålen.

en halv bh uden krop,, her ser du "trekantn" i midte og derefter at der ikke er noget og så sidestykket.


Enkelte tilfælde ligger bøjlen inde i skålen selvom bh'en har krop, men så har jeg skrevet det på dit mønster.


Nu er jeg klar til at skære delene ud i stof.
Jeg køber færdige bh pakker ved Solbjerg Stofservice, hendes hjemmeside dur ikke, men ring til hende og få en snak, så sender hun dig en pakke hvor der er næsten alt i, Det du skal købe ekstra er tyl og bøjle hvilket hun også har.
På dit mønster skriver jeg hvis det er stræktyl du skal bruge, står der ingenting er det fordi det skal være fast.
En gylden regel er at til bh'er i store str. der er det altid fast tyl (det er specielt tyl som er beregnet på bh'er), ellers kommer barmen ikke op og sidde hvor den skal. 

Jeg starter med det som skal skæres i blonde.


Jeg kigger nu på hvordan det ser flottes ud, i dette tilfælde hvor mange blonster jeg vil have i blonden forover.


Jeg synes her det vil være flot at skubbe det så jeg får 3 hele blomster ind i den øverste del af skålen.

Jeg skærer en del af gangen, da de skal spejlvendes, for at få en højre og venstre skål.


Nu er jeg klar til at skære den ud, og ja jeg skærer altid, jeg klipper ikke, det er fordi jeg synes det bliver meget mere præcist når jeg skærer og en mm her og en mm der betyder vildt meget på en bh, det gør ikke så meget på en t-shirts eller bukser, men på bh'en betyder det meget.

En ganske almindelig rulleskære bruger jeg til at skære med.



Nu vender jeg stykket om og tager det forneden på blonden, på denne måde bliver de totalt ens, da en dobbelt blonde er spejlvendt af hinanden.
Er blonden kun enkel vil der altid ligge to blonder i din pakke, en venstre og en højre blonde.


Nu har jeg en højre og en venstre og de er helt ens.

Jeg har valgt her at jeg gerne vil have broen/buen/ den midterste del i blonde også.



Du kan se at den er lavet lige forneden og at jeg ikke har lagt sømrum til forneden da blonden ikke bukkes rund, som vi gør med stoffet.
Jeg rammer nu i midten af blomsten, sådan at når jeg syr den sammen får jeg en hel blomst lige i midt, hvilket jeg synes ser rigtig elegant ud.


Spejlvender og klipper endnu en, på samme måde.

Nu har jeg klippet det jeg vil i blonden. Nu skal resten klippes i stoffet, det bh stof som er med i pakken, dette kan være meget forskelligt, simplex, microfiber, stræksatin osv.


Undersøg dit stof, hvordan ligger strækket, hvor meget skal det kunne strække, især på delen på ryggen. Sammenlign evt. med en af dine bh'er hvor meget stræk er der i bagstykket, og er der næsten ingenting, og der er meget i det stof du har, så er det en god ide at gøre denne del mindre.
Når du er blevet enig med dig selv om hvordan det skal vende, lægger du det dobbelt. Vil du sy trusser til din bh (hvilket jeg altid gør) så skær dem samtidigt. På den måde udnytter du stoffet bedst.


Trådretning på en bh er ikke så vigtigt. Ved alt andet vi syr er det alfa og omega at man følger trådretningen og der er jeg helt hysterisk med det, men ved en bh, gør det knap så meget og nogle gange vender jeg op og ned på mønsterdelene alt efter hvor meget træk jeg ønsker. På selve skåldelen betyder det intet her, for jeg skal have fast tyl i stålen så der udnyttes strækket ikke.
Jeg skære nu alle delene.


Så langt så godt, nu skal der skæres tyl.


Er det tyl uden stræk er det helt ligegyldigt hvordan du vender og drejer det, her er jeg mest mulig økonomisk.

Der står på dine dele hvilket der skal have tyl og den skal du skære dobbelt.


Læg mærke til at min midterdel lægger jeg til fold, uden sømrum, det kan jeg lige så godt. der er ingen grund til at have en syning ned i midten.


Nu har jeg alle delene og er nu klar til at samle og sy bh'en

Sydelen får du i næste del at vejledningen.

Jeg håber dette hjalp dig med at komme igang og jeg vil meget gerne have noget respons på om min vejledning har hjulpet dig.


21 kommentarer:

  1. Dejligt. Det er lige hvad jeg har brug for til at komme igang med at sy en bh.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg rigtig glad for, det var også mit håb at det ville hjælpe en masse til lysten til at prøve at sy en bh.

      Slet
  2. Fantastisk flott, så langt!

    SvarSlet
  3. Skønt med en DIY, har længe gerne ville prøve at sy en bh, men ikke turde kaste mig ud i det.. Glæder mig til næste del.. 👏👏

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du roligt gøre nu, og næste del skal nok komme. Har du behov for et mønster af din aller bedste BH så skriver du bare til mig og vi finde ud af det.

      Slet
  4. Skønt med en DIY, har længe gerne ville prøve at sy en bh, men ikke turde kaste mig ud i det.. Glæder mig til næste del.. 👏👏

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt når det jeg laver kan bruges. Næste del er nu klar.

      Slet
  5. Hvad skal du have for at tegne mønster?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tager jeg 100 kr. for når jeg må klippe den i stykker.

      Slet
  6. Dejlig grundig forklaring med fotos til at understrege det hele, tusind tak :D

    SvarSlet
  7. Hvis jeg vare vil sy i sort - uden blonder - hvilket stof vil du så tro jeg skal vælge?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et svært spørgsmål, for alt afhænger af hvad størrelse du er, hvor meget støtte osv. osv. Nogle kan bedst lide kraftig stræksatin, andre Simplex og microfiber, men alt skal indeholde Lycra

      Slet
  8. Hej Marlene!

    Jeg vil gerne bede dig lavet et mønster til mig fra en bh, som min vaskemaskine har taget en "bid" af :) Bh'en er ikke meget ødelagt - det er kun en lille "bid".

    Jeg kan ikke helt greje, hvordan jeg får skrevet til dig, så jeg prøver her :)

    Jeg håber, du kan hjælpe. På forhånd tak :)

    Med venlig hilsen
    Mette Haagensen

    SvarSlet
  9. Hej Marlene.
    Jeg har en bh med frontlukning som jeg godt vil ha nogle flere af. Kan du tegne sådan et bh mønster til mig ?? og gerne med bøjler. Jeg vil nemlig gerne sy nogle stykker der er i min smag. Håber du kan hjælpe mig
    På forhånd tak.

    Håber det er her jeg skal skrive til dig for at får hjælp
    Vh Majbritt Weilgaard

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Majbritt.
      Nej desværre det kan jeg ikke, og er bh'en ikke med bøjle i forvejen kan jeg ikke sådan lige konstruere den så den bliver med bøjle. Det kræver en rigtig konstruktør og som har erfaring med bh'er.

      Slet
  10. Fantastisk at falde over fin fine blog med lige det jeg har brug for. Har tidligere været på to weekend kurser i at sy lingeri men der er detaljer jeg har brug for hjælp til og det finder jeg så her. Glæder mig til at gå ombord i dine fine vejledninger TAK 🙌🏼

    SvarSlet
  11. Hejsa , kunne godt bruge hjælp til at få lavet et mønstre af min gl BH , kan du hjælpe mig ? Hvis kan du sms på 23707528 eller sende en mail til juhlbetina@gmail.com
    Vh Betina

    SvarSlet

Jeg bliver rigtig glad hvis du skriver en kommentar til mig.