onsdag den 5. december 2012

Har du prøvet at grave laks??

Det havde jeg aldrig prøvet før, men i sidste uge gjorde jeg forsøget. Det er ikke sidste gang.

Det er utroligt nemt, og smager vildt skønt.

Du får lige opskiften:

1 hel lakseside, eller hvad du nu synes I vil kunne få spist indenfor ca. 14 dage.
½ dl hakket frisk dild
½ dl salt
½ dl sukker
2 spsk knust rosepeber (kan undlades hvis du ikke er så vild med smagen af rosepeber)
3 spsk cognac

Jeg startede med at fryse laksesiden i 48 timer. Efter optøning blev den lagt i et fad med kant på.
Bland nu dild, salt, sukker og rosepeber og drys det over laksen og pres det ned i fisken. Dryp cognac over og lad den stå fremme til det begynder at væske, derefter dæk til og sæt det på køl i 3 dage.
Efter 3 dage skærer du laksen i tynde skiver.

Jeg serverede en god rævesauce til, som jeg også selv blandende.

½ stang vanilje
75 g brun farin
75 g sød, fransk sennep
75 g dijonsennep
50 g frisk hakket dild
1/4 dl æbleeddike
2 dl. smags neutral olie
saften af ½ citron.

Flæk vaniljestangen på langs og skrab kornene ud.

Bland vaniljekorn, hakket dild, farin, sennep, æbleeddike og citronsaft sammen og pisk olien i lidt af gangen.


9 kommentarer:

  1. Uhm , ja det har jeg :) og det smager så dejligt :)

    Marianne

    SvarSlet
  2. UHHMMM...Lækkert. Bliver helt sulten.
    Laks har jeg ikke prøvet med endnu, men en kæmpe ørred, som jeg fangede.
    Det kan bestemt også spises.

    SvarSlet
  3. Uhm det lyder lækkert og bare rigtig let. Jeg må afprøve det når vi kommer tættere på jul. Vi elsker al slags fisk her i vores lille familie, så en lakse side er lige nok :D
    Uhm selv om jeg er mæt så løber min mundvand altså.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  4. Det ser SKØNT ud - TAK for lækker opskrift :D
    Elsker laks og nye måder at servere på er dejligt!

    SvarSlet
  5. Det ser virkeligt lækkert ud og det virker nemt. Desværre spiser min familie ikke så meget fisk og det er nok ikke nemt at lave i små portioner.

    Kh Mette

    SvarSlet
  6. UMM ja jeg har gravet laks en del gang, da vi for nogle år siden havde let adgang til nogle store lækre nordnorske laks. Jeg har dog aldrig prøvet med rosapeber og cognac, men det lyder så godt, at jeg måske skal ud og købe en god lakseside her til jul.
    Tak for idéen
    Hilsen
    Lone

    SvarSlet
  7. Din laks ser lækker ud, jeg har prøvet det nogle gange men din måde er nemmere, så det må blive den som skal prøves næste gang.

    SvarSlet
  8. Det ser vildt lækkert ud. :)
    Mon jeg skal prøve det ?
    Kirsten

    SvarSlet
  9. Sidder her med alt for meget mundvand - jeg elsker laks og den der ser mere end lækker ud :)

    SvarSlet

Jeg bliver rigtig glad hvis du skriver en kommentar til mig.