lørdag den 24. november 2018

Sjove ærmer.

De lidt sjove ærmer er også set ved en købe kjole, men igen synes jeg det var en fed ide og måtte straks prøve det.




Jeg starter med at tage mit mønster på ærmet. Jeg bruger meget line2line mønstre fra Krestoffer, og på disse mønstre er markeret langt ærme, 3/4 ærme osv. Jeg ønsker at have denne effekt med ærmet som 3/4 ærme så markeringen på 3/4 ærme bruger jeg så den ca. er i midten af det jeg nu tegner.


Ønsker du at have spidsen inderst ved sammensyningen skal ærmet se sådan ud.


Ønsker du at have spidsen midt for på ærmet skal ærmet se sådan ud.

Er dit ærme temmelig stramt ville jeg lægge 1 cm til i begge side, så det bliver en smule mere løst, det vil det blive pænest af.

Principperne i syningen er den samme, men jeg har arbejdet videre denne gang med det sidste mønster, altså spids midt for, det synes jeg nemlig giver flere muligheder.

Jeg klipper ærmet i mit kjolestof og klipper en belægning i effektstoffet.


Jeg indrømmer det, jeg var doven, så jeg tegnede ikke en belægning jeg lagde bare ærmemønstret på effektstoffet, sådan at det går ca. 7 cm op i ærmet.



Læg kjoleærmet og belægning ret mod ret.


Sy spidsen sammen.


Jeg gør det på overlocker, og det kan man fint bare du sørger for at spidsen bliver spids.


En god ide er lige at tjekke om det ser pænt ud, så fold stoffet i spidsen ind og vend.


Jo, den vil blive rigtig flot, så har jeg syet det ok.


Jeg folder nu det hele ud igen.


Nu kan man enten sy ærmet sammen eller sy ærmet i kjolens ærmgab og derefter sy ærmet sammen og kjolen i en omgang. Det gør du helt som du plejer.

Når du skal sy ærmet sammen på en overlocker kan mange have svært ved at sy ind i et hjørne, men når du starter forneden og syr, så når du når til hjørnet bukket du stoffet ind, så kniven ikke kan skære i stoffet, kør forsigtigt så du er sikker på du har bukket det godt nok ind.
Kør helt ind i hjørnet, løft trykfoden og fold stoffet ud og drej lidt og forsæt.






Kør helt hen til sammensyningen i hjørnet.


Løft trykfod og fold stoffet ud og fortsæt.


Se nu har du syet det flotteste hjørne og det bliver også pænt når det vendes.


Det kan vist ikke blive meget flottere.


Jeg overlocker ikke den nederste kant, jeg synes den fylder for meget og nemt vil kunne ses, men det er helt op til dig.
Stop belægningen ind i ærmet. Dit ærme er nu færdigt, dog har jeg stukket det hele vejen rundt.



Vil du istedet bukke spidsen op, som jeg også har gjort på en kjole, behøver du ikke stikke, dog skal du så tage kjolen på lidt forsigtigt så du ikke stikker hånden ned i belægningen.


Det er vigtigt du presser godt med stygejernet, så du får en flot skarp kant, det gør arbejdet fuldført og flot.


Du kan bukke spidsen op, så effektstoffet ses bedre.


På denne kjole satte jeg en knap.


Håber du kan bruge denne vejledning. Skriv hvis der er noget du ikke forstår.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver rigtig glad hvis du skriver en kommentar til mig.