tirsdag den 6. november 2018

Sådan sætter du en hætte på din kjole.



Her om vinteren kan det være rart at have en kjole med hætte.

Det har jeg sat på min varme kjole, hvor jeg også har vist hvordan du laver lommer og syr kanten forneden på kjolen.

Igen har jeg været på Krestoffers hjemmeside hvor der er en masse gratis ting du kan printe ud.

Her har jeg hentet hætten, når du trykker på print her på siden, kommer hætten frem lige til at printe på A4 papir.

Igen er jeg høj, så jeg synes godt min hætte må fylde lidt mere, og jeg vil gerne have en lidt mere dyb udskæring. Så jeg har lagt lidt til.


Håber du igennem mit mønsterpapir kan se hvor jeg har lagt til. jeg har lagt ca. 3 cm til midt for og så har jeg lagt lidt til i buen rundt ved hætten ca. 1,5-2 cm

Når du har tegnet hætten af, skal du se om den passer til dit halshul i kjolen.


Buen på hættet, er midt bag, så der starter du og følger udskæringen på ryggen, lav evt. en lille markering når du når skuldersømmen.

Forsæt frem på forstykket og se hvordan det passer, det kan være du skal lægge lidt mere til hætten, det kan også være du skal lave en lidt dybere udskæring i kjolen.

Det er vigtigt at du her er omhyggelig og sikker på at hættens omkreds passer med dit halshul, for du skal ikke trække i en af delene når du syr hætten på, det vil ikke blive pænt.

Jeg klipper en hætte i kjolestoffet og et i mit effektstof. Det samme som jeg har brugt til lommer og kant forneden, så giver det en flot helhed.



Husk at hætten skal ligges til fold, midt for.


Sy de to hætter sammen hver for sig rundt i buen. Så du står med to hætter.

Læg den sammen (ind i hinanden) ret mod ret og sy sammen i forkanten på hætten.


Nu står du med en hætte.





Jeg har ikke syet rundt i kanten, det synes jeg er synd, så jeg presser godt med dampstrygejern, så jeg har en skrap flot kant.


Det er et pillearbejde, og tager lidt tid, men det er der den flotte finesse kommer hvis du bruger lidt tid. Stryg også rundt i buen så den bliver glat og flot.

Hætten er nu klar til at blive syet på selve kjolen.

Du skal først sy skuldersømmen sammen, så du har hele halshullet hvor hætten skal syes på.

Del halshullet op i for og midt bag. skuldersømmen har du markeret på hætten, og den skal passe sammen med kjolen.
På hætten er midt bag sammensyningen, og midt for markere du også, du har skuldermarkeringen, den lavede du i starten.

Sæt hætten på med nåle ret mod ret, altså ydersiden af hætten sammen med retten på kjolen.





Nu passer hætte og kjole flot sammen, ja det ser rynket ud på foto, men det er det ikke, det er bare umuligt at tage foto hvor det ligger glat, når hætten ligger inden i halshullet.

Jeg syr igennem alle tre lag hele vejen rundt.



Nu er hætten på din kjole og du kan forsætte med at sy resten af kjolen, eller den er helt færdig fordi du har syet alt andet inden hætten.





Husk du finder også mine vejledninger i den nye facebookside Jersey siden. Du er meget  velkommen der.

3 kommentarer:

  1. Kan du anbefale et mønster til kjolen?

    SvarSlet
  2. Jeg har selv brugt Line2line k290 her og så sat lommer og hætte på mønstret. Alle Line2line mønstrene er rigtig gode. De er til kvinder med kvindelige former. Købes ved Krestoffer.

    SvarSlet
  3. Det ser jo overkommeligt ud, flot kjole og fon hætte.

    SvarSlet

Jeg bliver rigtig glad hvis du skriver en kommentar til mig.