søndag den 27. november 2016

Halsudskæring på kjole DIY

Jeg har syet denne halsudskæring på flere kjoler og jeg synes den er rigtig flot.
Flere har spurgt hvordan jeg laver den, og det vil jeg nu vise.


Find dit grundmønster frem. Jeg bruger Line2line k290 eller K260. De kan købes ved Krestoffer.dk

Nu skal du til at tegne lidt ;-)



Du starter med ryggen. Hvor du laver halsudskæringen lige, som jeg har tegnet på mønsteret her med pink.
Hvorfor den tegnes lige, er fordi det 1 er nemmere at sy kraven på bagefter, 2 fordi din krave så går lidt mere op i nakken.
Du skal måle "udskæringen" (her den pink streg) lad os sige den er 15 cm.

Så finder du forstykket frem.


Nu laver du forstykket om, det vigtige er at det stykke fra skulder til kravedelen slut, er samme antal cm som bagpå dit rygstykke. Altså de 15 cm. vi målte før. Pink streg.
Du runder eller laver dit halshul som du synes er flot. Hvis du har pipingbånd rundt i halsudskæringen kan du godt lave den en smule dybere end du ellers ville gøre, da pipingbåndet "holder det oppe". Håber det er til at forstå.

Så skal der laves en belægning.



Jeg lader altid min belægning på med over i ærmegabet og op på skulderen. Det gør den altid sidder pænt og aldrig flapper. Dette gør jeg ved alle belægninger. Belægning syes fast i ærmegab, når ærmet syes på. Belægning syes med oppe i skuldersømmen.
Nej jeg synes ikke det bliver for tykt, at jeg har så stor en belægning.

Nu har du tegnet mønstret, og er nu klar til at klippe og sy kjolen.

Det kravestykke som skulle have samme længde som rygstykket, det er det stykke som skal syes på ryggens halsudskæring.

Her ses kjolen fra vrange, hvor den er syet.



Her kan du se at belægning er med i ærmesømmen og skuldersømmen


Kjolen er hevet bagover, for at du kan se den lige søm det giver i nakken og videre ud i skuldersøm.

Håber dette gav mening, hvis ikke, så skriv det endelig til mig, så skal jeg gøre hvad jeg kan for at hjælpe.

Samme model


Her er hals hullet lavet anderledes, og kravedelen er tegnet mod højre, istedet for ind mod midt.

6 kommentarer:

  1. Tak det var en rigtigt god forklaring og til at forstå håber du laver flere af den slags

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Det vil jeg gerne gøre. Når jeg finder ud af hvad der er behov for, så skal jeg nok lave flere.

      Slet
  2. Glæder mig til at følge dig og de flotte ting du laver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Ja, jeg må se om jeg kan få lidt mere gang i min blog igen ;-)

      Slet
  3. Dejligt at du vil dele med os �� og det er til at forstå

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih tak, det er jeg glad for at vide.

      Slet

Jeg bliver rigtig glad hvis du skriver en kommentar til mig.