onsdag den 6. marts 2019

Sløjfemanchet

Denne vejledning vil mange måske tænke at dette kunne de nemt selv finde ud af, men for nybegynder er det måske ikke så nemt, og derfor har jeg lavet den.

Håber nogle vil kunne bruge den, og om ikke andet så en god ide som afslutning på ens ærme.

Jeg starter med at skære en lang strimmel. Jeg skærer altid for så får jeg det 100% lige.


Min strimmel er 11 cm bred, de vil give en færdig manchet på 5 cm. Den sidste cm er det som bruges af overlocker.


Mål dit ærme, og lav to strimler på denne længde plus sømrum.

Af overskuddet skære du to strimler på 5 cm.


Sy de to manchetter sammen på den korte led, og de to smalle på den lange led.
Alt sammen ret mod ret.


Vend det hele med retten ude og læg nu manchetten dobbelt vrang mod vrang.


Sammensyningen skal ligges over ærmes sammensyning, altså syningen ind mod kroppen. Find dernæst hvor et 1/2 ærme er og 1/2 manchet og sæt dem sammen med når. Så skulle manchet og ærme gerne passe sammen.


Ved det halve ærmemarkering der skal den lille strimmel ind under. Altså ligges ovenpå ærmet. Med sammensyningen midt for og op mod dig (ikke ned mod ærmet)


Vend snippen rundt om manchetten og gør den kortere end selve manchettet. Min smalle strimmel er for lang, men på den måde har jeg lidt at holde i når jeg syr og stramme til i. Håber det er til at forstå.

Nu er jeg klar til at sy hele vejen rundt i ærmhul.


Du skal lige holde lidt øje med at strimlerne bliver over hinanden, at den ikke skrider, det vil ikke være pænt.



2 kommentarer:

  1. Jeg er super glad for dine “opskrifter” på disse kraver og ærmer. Jeg kan godt lide at der er billeder af hver proces
    Mit sy-eventyr startede i januar 19, så har meget at lære endnu.

    SvarSlet
  2. Det er kun så dejligt hvis det kan bruges, og du er altid velkommen til at kontakte mig, jeg er især nem at finde på facebook på Jersey siden, hvor jeg tit viser mine kjoler. Det er sejt at du er begyndt at sy, håber du hygger lige så meget med det som jeg gør.

    SvarSlet

Jeg bliver rigtig glad hvis du skriver en kommentar til mig.