søndag den 15. januar 2017

Sådan syr du ståopkraven. DIY

Mange har spurgt hvordan jeg syr ståopkraven.

Jeg har lavet den i mange udgaver, og i dette her indlæg ser du hvordan du tegner den.

Den kan se ud på mange måder, det er helt efter hvordan du gør.





Der må du lege dig lidt frem, jeg har flere gange vist hvordan mit mønster ser ud og gør det selvfølgelig gerne igen.

Nå nu til selve vejledningen.

Sådan bliver den færdige kjole:



Jeg har klippet mine dele og de ser sådan her ud.


Start med at stryg vlieseline på belægningen.


Jeg overlocker den nederste del af belægningen, fra ærmegab til ærmegab. Alle de andre sider på belægningen bliver syet og derved bliver de overlocket eller gemt.

Jeg har på denne kjole pipingbånd, det er en smagssag, men jeg synes det giver elegance til kjolen.
Jeg starter med at sy pipingbånd på kjoledelen, den uden vlieseline, se hvorfor her.
Når jeg syr pipingbånden på hiver jeg en smule i båndet og har den anden hånd på stoffet jeg føre lidt bagud, derved holdes båndet til og det vil slutte tæt og flot til halsen bagefter.


Efter du har syet pipingbånden på halsudskæring, syr jeg både forstykke og belægning sammen i nakken, hver for sig.




Det kan være lidt svært at sy forstykket sammen i nakken nål der er pipingbånd, det forskubber sig nemt, men sæt en når helt op af båndet så går det nemmere.

Læg nu de to dele ovenpå hinanden, sæt nåle hele vejen rundt.


Sy fra bagsiden, der hvor du kan se din syning fra sidst. Sy oveni den tidligere stikning.


Se nu ligger pipingen lige så fint mellem de to stykker stof.


Fra vangen lægger du sømrummet ind på belægningen og stikker det fast.


Denne stikning bliver usynlig fra retten, men holder det hele pænt og samlet, jeg synes det er pænere end en synlig stikning hele vejen rundt.


Kan du se her ligger den indvendige stikning, som kun ses fra vrangen.


Nu stryger jeg det godt med damp, så det ser pænt ud.

Find dit bagstykke frem, for nu skal vi sy skulder og nakke sammen med forstykket i en lang sammensyning.


Jeg sætter nåle hele vejen, fra højre skulder, over nakken til venstre skulder. Sammensyningen på nakken på forstykket skal være midt bag på bagstykket.


Sy nu hele vejen igennem. Igennem alle 3 lag, bagstykke, forstykke og belægning


Her ser du det fra vrangen, når jeg vender kjolen til retten, er ståopkraven lavet.


Denne udgave her, har meget stå op, altså en høj nakke, du kan nemt lave den mindre hvis du synes, men nu hvor det er vinter synes jeg det er rart.


Belægningen fæstner jeg til ærmegabet med nåle inden jeg syr ærmet i, på den måde holdes belægningen fast både ved skulder og i ærmepåsætning, hvilket gør den aldrig vil drille dig.


Her er mit ærme syet i kjolen, og du kan se belægningen holdes fast i sammensyningen.

Så er det kun at sy kjolen sammen og lægge den op og den er færdig.

God fornøjelse.


Denne krave er lidt snehvide agtigt ;-)


4 kommentarer:

  1. Tak for din fine gennemgang af kraven :) Mange hilsner Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme. Dejligt hvis det kan bruges.

      Slet
  2. Superflott kjole og en fin søm forklaring. Fikk lyst å prøve å lege en slik selv. Mvh. Wenche

    SvarSlet
  3. Og sørme om ikke jeg lige fast dig her også og endda med de skønneste kjoler med smuk krave, desværre tror jeg ikke jeg sådan lige kan finde ud af at lave den, så jeg tænker om du sælger et mønster på den hals og krave, det ville være rigtig skønt �� med venlige hilsener fra Ann Hansen

    SvarSlet

Jeg bliver rigtig glad hvis du skriver en kommentar til mig.