lørdag den 3. november 2018

Vejledning på hvordan du syr en pæn kant forneden på din kjole

Husk min vejledning ligger på facebook i gruppen Jersey siden hvor du nemt kan printe den som en tekstfil.

Nogle gange synes jeg en kjole fuldendes med en pæn kant forneden på kjolen, en kant som passer til hals-kanten, manchetter eller andet på kjolen.


Sådan en kant er ganske enkel at lave og den kan også laves som afslutning på et ærme.

Når jeg skal bruge en strimmel skærer jeg den altid, det vil sige jeg ikke klipper den.
Hvorfor? Fordi på den måde får jeg den 100% lige, hvilket gør det færdige arbejde flot.

Start med at skære kanten til på dit stof.


Når du har skåret kanten lige, linialens tværgående streger skal flugte med stoffets kant.

Kan du skære den strimmel du skal bruge. Jeg har skåret den 5 cm. Det synes jeg passer pænt til kjolen.



Læg strimlen dobbelt, vrang mod vrang.





Sæt strimlen fast på kjolen forneden med nåle, jeg sætter kun nogle enkelte, derefter kan jeg godt styre at lægge strimlen ind mens jeg syr den fast.


Når du skal sy den fast er det vigtigt, at du ikke starter lige ved sidesømmen af kjolen, men at strimlen er lidt længere end kanten af sidesømmen. (hvorfor viser jeg om lidt) Nu overlocker jeg strimlen på, dette kan også gøres på symaskine hvis du kun har sådan en.
Det er vigtigt at du ikke trækker i hverken strimlen eller kjolen, men at de bare følger hinanden.


Sy næste hele vejen rundt, men ikke de sidste ca 10 cm. før sidesømmen hvor du startede.

Tag kjolen ud af maskinen, og marker med en nål, hvor strimlen når til sidesømmen, dette gøres for begge ender af strimlen.


Sy nu strimlen sammen, husk at hvis du syr på overlocker så skære den efter din syning. Dvs at nålen til venstre skal ramme nålemarkeringen.


Sæt kjolen i maskinen igen og sy den sidste stykke af kanten på kjolen.


Husk at vende stimlens sømrum modsat af kjolens sømrum, på den måde fylder det mindst.

Hvorfor måler jeg ikke bare kjolens vidde og laver en strimmel i dette mål og syr sammen?? Fordi når du måler så stor en omkreds kan det være svært at få det helt nøjagtig på mm og når du så syr strimlen fast, så sidder du måske med 1/2 cm for lidt eller for meget og vil så trække i enten kjolen eller strimlen, og det vil kunne ses.
Sætter jeg kant på et ærme forneden, så måler jeg strimle ud og syr den sammen inden jeg sætter den på ærmet, men det er også i meget mindre målestoks forhold.

Nu stryger jeg kanten, hvor jeg lader sammensyningen vende op i kjolen. Derefter stikker jeg den fast med dobbeltnål, på den måde bliver sømrummet syet fast i kjolen og strimlen vil ikke vende eller vippe.


Nu skulle du meget gerne have en flot kant forneden på din kjole, som ikke trækker, men sidder rigtig flot og giver en god effekt.

Ønsker du at lave det samme forneden på dit ærme, gør jeg det på samme måde, bortset fra at der syr jeg strimlen sammen til en ring, inden jeg syr den på ærmet.

Du kan meget flot sætte flere strimler uden på hinanden, hvor du f.eks. skære en på 5 cm, og i et andet stof på 8 cm. Husk da at den yderste strimmel skal være et par mm større, for at det ikke rynker, den skal jo udenom den anden strimmel som selvfølgelig fylder lidt.

Her har jeg to stimler forneden på et ærme.


4 kommentarer:

  1. - du er simpelthen bare knalddygtig, og giver én lyst til at kaste alt fra sig og bare begynde at sy og sy og sy...... meget inspirerende...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du bare sød. Tusind tak. Jeg elsker hvis jeg kan give lysten til at sy videre.

      Slet
  2. tak for din forklaring. Det vil jeg prøve næste gang jeg giver mig i kast med en kjole

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, det er kun super dejligt hvis du kan bruge min vejledning.

      Slet

Jeg bliver rigtig glad hvis du skriver en kommentar til mig.