mandag den 5. november 2018

Stiklommer i kjoler (nederdel)

Kjolen fra den anden dag, havde også de fineste stiklommer.


Det vil jeg gerne vise hvordan jeg laver.

Det første jeg gør er at gå på Krestoffers hjemmeside. Der har de en masse print selv mønsterdele.
Lommerne finder du her.

Dem printer jeg ud 2 gange, når jeg vil lave indvendig lomme. Du kan også bruge dem til udvendige lommer, og det har jeg også på nogle kjoler. Men jeg er nok blevet mest glad for de indvendige. 


Jeg er en høj pige og netop fordi de skal være indvendige laver jeg dem lidt større. Skal de sidde udvendigt, så synes jeg størrelsen passer, der kan lommen godt blive for stor så de dominerer kjolen for meget.


Det ene print skal bruges til at lave buen/indstikket i kjolen med. Det andet print er til lommeposen, og her kan du se jeg har klippet det lidt større.

Tag en af dine andre kjoler på, (gerne fra samme mønster som du syr nu) og stå og fornem hvor lommen vil passe i forhold til din hånd, armlængde osv. Marker med en nål, det skal være midt i indstik.


Min markering af nål og hvor jeg har lagt mønstret så indstik med nålen passer.
Jeg lægger selvfølgelig mønstret den 1 cm fra klippekanten som er mit sømrum.

Nu kan du klippe hullet/indstikket, og det gør jeg uden sømrum, ellers bliver indstik for lille til min hånd.


Jeg klipper også de to lommeposer (det gør jeg i kontrast stof, men det bestemmer du helt selv)


Denne klipper jeg selvfølgelig med sømrum.


Så er jeg klar til at lave lommen.

Jeg skærer en stimmel 5 cm i bredden, det er for bredt men det er nemmere at klippe overskydende stof af, end at mangle.


Igen skærer jeg strimlen fordi jeg derved at den er 100% lige.


Jeg måler buen indvendigt, og dette med et målbånd på højkant, for så får jeg det rigtige mål. Buen på min lomme er 21 cm, og herfra trækker jeg 10%, det vil sige at jeg skal have to strimler på hver 19 cm.



Sæt strimlen fast i buen/indstik, hvor du fordeler den ligeligt.
Overlock den fast. Du skal trække lidt i strimlen mens du syr.


Vend strimlen om på bagsiden og hæft den fast med nåle. Du skal selv bestemme hvor bred du vil have den synlige kant. Husk at skubbe sømrummet ud i strimlen.


Jeg stikker den fast med en dobbelnår hele vejen rundt, det bliver pænest og så kan den give sig lidt.


Den ene nål er udenfor strimlen den anden inden på strimlen.


Den er nu flot fra forsiden, og når du vender den om, har du sikkert for meget stof, det klipper jeg forsigtigt af.




Det gøres nemmest med en andenæb saks, for den kommer ikke så nemt til at klippe i forstykket.

Så er du klar til at sy lommeposen på kjolen.

Der ligger du den hvor du synes den passer i forhold til indstik, men det kan du nemt se på dit mønster, hvordan indstik er tænkt i forhold til selve lommeposen. Hæft den godt fast med nåle og sy fra bagsiden den fast hele vejen rundt.

De fleste har en symaskine med pyntestikninger, som man ikke bruger ret tit, men det har du netop mulighed for her. Har du en coverstitch maskine så kan den bruges og lave en fed effekt.
Jeg syede min på min alm. symaskine, fandt en søm jeg synes passede til mønstret i stoffet, og så om den også var pæn på bagsiden.


Det var den, og så var det bare at sy lommeposen fast på kjolestoffet.



Her har du den færdige lomme på den færdige kjole. Når du syr sidesommen på kjolen holdes lommeposen fast samtidigt.


Rigtig god fornøjelse og håber du kan bruge vejledningen.

Jeg lægger også min vejledning i Jersey siden på facebook. En ny god gruppe, ikke min gruppe, men hvor medlemmerne gerne vil have mine vejledninger. Der er du helt sikkert også velkommen.

1 kommentar:

  1. Fin vejledning, den har jeg søgt efter og endelig fundet, jeg synes det er en fin detalje på lommerne.

    SvarSlet

Jeg bliver rigtig glad hvis du skriver en kommentar til mig.